26.3.24

met de {atelier}deur in huis vallen


Soms mis ik het schrijven van een blog. voor diegenen die zich mijn oud blog herinneren.... dit is dus een soort van vervolg, maar vóóral een blog 
in het nederlands.

met stille trom wil ik wennen aan schrijven en illustreren. dit wordt vast mijn 
kletshoekje, misschien ook wel experimenteerruimte. alleszins een plek om te delen met jou, lezer. 

klopt, daar is ook instagram, om te delen, maar IG gaat zo snel en kent nogal wat beperkingen dat ik het vooral gebruik voor snelle visuals.  

laatst sprak ik met de kinesitherapeute over de impact van sociale media op onze levens. zij zei me dat patiënten soms letterlijk gebukt gaan onder de last van sociaal mee- en bijblijven.

omdat ik me de tijd vóór de opkomst van sociale media herinner, blijft mijn scepsis ook reëel. sociale media hangen voornamelijk in de lucht en blijven eerder ongrijpbaar.

de behoefte om 24/7 mee te zijn is mij onbekend, terwijl ik toch 
dagelijks, zoals zovelen, diverse sociale kanalen aanspreek. 

in dit blog wil ik graag delen wat er reilt en zeilt in mijn atelier. spelen is leuk, en vaak eenzaam. show opvoeren {en dus ook wat kletsen} voelt dan als de kers op de taart. 

wat ik maak? dat varieert. ik teken, schilder, kalligrafeer, gebruik de gelliplate, knutsel, frutsel en illustreer ook geregeld kleine handgemaakte boekjes {zoals hierbij afgebeeld}. vaak pas ik collagetechnieken toe. 

laatst 
volgde ik een weekje online cursus, bij Louise Fletcher, Find your Joy, want ik dacht warempel die elders te kunnen vinden. Louise Fletcher maakt abstracte schilderijen en haar cursus was vooral op schilderen afgestemd. uiteindelijk viel dat weekje vreugde zoeken mee om onverwachte redenen.

ik herontdekte dat ik de vreugde van het creëren al in me heb. 
mijn geduldige atelier ligt er immers steeds uitnodigend bij, spullen liggen nogal opgeruimd te wachten, ik vind gewoonlijk dat wat ik zoek snel terug. 

wat ik aan de cursus overhield was het begrip dat je niet hoeft te zoeken naar de vreugde van het creëren. 
en dus... wordt dit blog een klein, digitaal atelier, een mini weergave van de fijne speeltuin die zich in mijn huis op twee hoog situeert,  in de zomer te heet (onder het dak), in de winter fris genoeg (geen al te krachtige radiator) en perfect op temperatuur in de tussen-seizoenen. 

vind het filmpje voor dit geïllustreerde boekje hier